به نام خدا

با سلام خدمت دانشجویان محترم .

امروز در کلاس پروژه، پروژه ای برای دانشجویان خانم دکتر موحدی تعریف شد که می بایستی یک بازی شبیه شطرنج طراحی نمایید. ( توضیحات بعدا  داده خواهد شد)

برای این پروژه برنامه Scratch پیشنهاد داده شده است.

در راستای همین موضوع شروع کردیم به طور پایه ای به بیان آموزش های این برنامه.

ان شا الله هر در هر جلسه سعی میکنیم چندین درس برای شما قرار بدیم تا اگه به مشکلی برخوردید اینجا بتونید مشکلتون رو حل کنید.

جلسه اول :

  1. حرکت : برای حرکت دادن یک جسم میتوانیم از منوی Motion  یک عدد کلید Move را گرفته و به صفحه Script ها اضافه نماییم.

اگر عدد مورد نظر + باشد متحرک به سمت راست و اگر عدد (-) باشد متحرک به سمت چپ حرکت میکند.

میتوان با دوبار کلیک کردن بر روی کلید Move نتیجه کار خود را دید.

برای مشاهده ادامه آموزش به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

  1. افزودن صدا : برای اضافه کردن صدا هنگام هر عملیاتی میتوان از منوی Sound  کلید play drum را به صفحه اسکریپت ها اضافه نمود.

در این کلید تعداد 18 نوع صدا قرار دارد که اگر این کلید را به کلید دلخواه خود متصل نمایید میتوانید با انجام کلید قبلی صدای مورد نظر را تولید نمایید.

  1. ایجاد حرکت : برای ایجاد یک نوع حرکت ( رقص )میتوان از دو نوع رفت و برگشت Move  و یک عدد (+) و یک عدد (-) را وارد کرده و برای هر کدام یک صدا انتخاب نمایید. حال این 4 کلید را به هم متصل کرده و یک بار
  2. روی اولین کلید نمایید تا نتیجه را ببینید.
  3. تکرار حرکت : برای اینکه عمل رقص چندین مرتبه تکرار شود به منوی control رفته و کلید forever را اضافه نمایید. حال با گرفتن 4 کلید قبلی آنها را داخل کلید Forever  بگذارید و تنیجه را ببینید.( برای قطع این عمل از پنج ضلعی قرمز بالای محیط اجرای برنامه استفاده نمایید.)
  4. نکته : برای افزایش و کاهش سرعت این عمل میتوانید اعداد 0.25  را اضافه ( برای افزایش سرعت ) و کم کردن ( برای کاهش سرعت ) استفاده نمایید.
  5. اجرای خودکار : برای اجرای خودکار میتوانید از منوی Event   کلید اول را انتخاب نموده و آنرا به ابتدای یکی از کلید های خود قرار دهید و بر روی پرچم سبز قرار گرفته بالا کلیک نموده تا نتیجه کار خود را بیاید. ( برای پایان یافتن میتوانید بر روی پنج ضلعی قرمز کنار پرچم سبز کلیک نمایید.
  6. تغییر رنگ : برای تغییر رنگ یک جسم در محیط کار میتوان از کلید change در منوی Looks  استفاده کرد. ( درجه رنگی که به طور خودکار میبنید رنگ مورد نظر را 25 درجه تغییر میدهد، میتوانید با تغییر این عدد درجه تغییر رنگ را کاهش داده ( برای مثال 5) و مقایسه کنید که چگونه رنگ تغییر میکند.)

هنگامی که بر روی این کلید کلیک کنید میتوانید رنگ جسم را تغییر دهید.

  1. انتصاب کلیک : برای انتصاب یک کلیک به یک دکمه بر روی کیبورد میتوانید از منوی Event  کلید when …….. Key Pressed   را اضافه کرده و به کلید مورد نظر خود متصل نماید. میتوانید به جای دکمه Space از سایر دکمه هایی که بر روی این کلید تعبیه شده اند نیز استفاده نمایید.

به طور مثال اگر این کلید را به کلید تغییر رنگی که در بالا آن را اضافه نموده اید متصل نمایید میتوانید با فشار دادن کلید انتصابی خود بر روی کیبورد رنگ جسم مورد نظر را تغییر دهد.

در این جلسه مفاهیم بسیار پایه ای بیان شد تا دوستان با طرز کار آشنا شوند.

در جلسات بعدی با آموزش های سطح بالاتری با شما خواهیم بود.