به نام خدا

با سلام خدمت دانشجویان محترم .

در این سری اموزش ها قصد داریم دستورات کار با ترمینال لینوکس ( بدون وابستگی به نوع نسخه ) رو با هم شروع کرده و دستورات رو با هم یاد بگیریم.

بعضی از دستورات به توضیح نیاز دارند ولی بعضی از دستورات نیازی به توضیح ندارند. اگر دستورای بدون توضیح دیدید....

برای مشاهده آموزش به ادامه مطللب مراجعه نمایید.

معمولا وقتی ما ترمنیال رو باز میکنیم در یه مسیری قرار داریم. فرض کنید پوشه ای رو باز کردید، حتما این پوشه ادرسی در سیستم شما دارد و حال اینکه ترمینال رو هم باز میکنید یک مسیری داره که میتونید با دستور زیر محل خودتون رو ببینید.

همون طور که میبنید من در مسیر کاربر ریشه (کاربر اصلی لینوکس با root شناخته میشود ) هستم . حالا برای این که محتویات این پوشه رو ببینیم از دستور بعدی استفاده میکنیم.

در پوشه root یک پوشه دیگر به اسم Desktop وجود دارد که با رنگ آبی نشان داده شده. این رنگ آبی بی معنی نیست در ادامه به موضوع رنگ هایی که در ترمنیال خواهید دید میپردازیم.

برای رفتن به پوشه ( که در اینجا مثال ما Desktop است ) از دستور زیر استفاده میکنیم.

توجه: لینوکس به کوچک و بزرگ بودن کلمات حساس است.

خوب. حالا برای مشاهده محتویات این پوشه دوباره دستور نمایش محتویات رو میزنیم .

همون طور که دیدید در دسکتاپ من فولدر دیگری هم موجوده.

حالا همون دستور نمایش محتویات رو یکم پیشرفته تر میکنیم تا دقیق تر بررسی کنیم.

همون طور که در ابتدا دیدید فقط محتویات بدون هیچ اطلاعات دیگری به ما نشان داده شد ولی در دستور پیشرفته بعدی این محتویات دقیق تر و پیشرفته تر شدند.

میخوایم به این پوشه بریم و محتویات اون رو دوباره بخونیم تا یکم با بحث رنگ ها آشنا بشیم.

کافیه چند کلمه اول اسم فولدر رو بنویسید و کلید Tab رو بزنید تا ادامه اسم به طور خودکار تایپ شه و نیازی نیست اون رو به صورت کامل تایپ کنید.

در اینجا می بینید که من تمامی فایل های موجود در این پوشه رو لیست کردم و بر اساس نوع فایل ها رنگ بندی شده ان تا من به راحتی بفهمم از محتویات چه جوری استفاده کنم.

در درس بعدی به بحث رنگ ها خواهیم پرداخت و مقداری دیگر از این دستورات رو با هم یاد خواهیم گرفت.